Colca cañon - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Maartje Vlerken - WaarBenJij.nu Colca cañon - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Maartje Vlerken - WaarBenJij.nu

Colca cañon

Blijf op de hoogte en volg Maartje

12 September 2015 | Peru, Cuzco

Ola!

Weer even tijd gevonden om een stukje te typen (vanaf de boot op het Titicacameer).

Zoals ik vorige keer al zei, hadden we een 2 daagse trektocht geboekt door de colca cañon, bekend om zijn mooie uitzichten, condors en diepe ravijnen. We werden om 3 uur 's nachts opgehaald bij onze hostel (wat een tijd!) om vervolgens ongeveer 3,5 uur te rijden richting Chivay, een plaatsje ongeveer 160km van Arequipa af. Gelukkig wel wat kunnen slapen, maar wat een tochtje weer, wat een wegen, voor zover je dit wegen kunt noemen. Mijn collega's weten maar al te goed hoe snel ik al misselijk wordt van een ritje in de pauze van 5 minuten naar het winkelcentrum, nou hier heb ik wonderbaarlijk nergens last van :)

Aangekomen in Chivay kregen we eerst ontbijt bij een lokaal tentje en daar was t koud! Maar t was nog vroeg, de lucht weer strak blauw en de zon begon al warmer aan te voelen. Vervolgens reden we verder, ongeveer een uur richting het punt waar je condors kon spotten. Dit was mij niet helemaal duidelijk, dus we zagen er in de verte wel een paar vliegen, maar ik dacht, we zien ze later nog van heel dichtbij (je raadt t al...).
Uiteindelijk doorgereden naar ons vertrekpunt van de trekking. We waren met een groepje van 6 (wij, 2 Zwitserse en 2 Engelsen) en natuurlijk een "vloeiend" Engels sprekende gids. Het werd ons al snel duidelijk dat we die dag meer zouden lopen, dan we dachten.. En het tempo zat er gelijk goed in! Joepie! ;) helemaal in het begin zagen we onderaan in de vallei de "oase" liggen waar we savonds zouden overnachten. Het werd warmer en warmer en we trokken steeds verder naar beneden, geen schaduw. We hebben ongeveer 2 uur afgedaald en een zware 4 minuten weer omhoog gelopen. Wij gingen kapot, maar een oud vrouwtje met vanalles op haar rug, leek geen problemen te hebben met deze klim. Toen werd er ergens voor ons lunch klaargemaakt waarna we weer verder gingen. We konden kiezen voor de "shortcut" van 3 uur of een uitgebreidere tocht van 4 uur, gelukkig waren we het unaniem eens over de eerste optie. Na nog een aantal zware klims (klimmen?), daalden we eindelijk af naar de oase! Toen konden we nog een kwartiertje zwemmen, want toen viel de schaduw over de vallei.
We sliepen in een soort lodges, waarvan de deur niet echt goed dicht kon en de ramen eigenlijk open waren, dus Nikki was helemaal blij:) we ontdekten vrij snel een kakkerlak op 1 van onze bedden (we hadden 2 1-persoons bedden) dus we hebben met z'n 2en in één bed gelegen met onze kleren aan en mutsen op ons hoofd. Wel romantisch! En de sterrenhemel was hier verbluffend!!! Omdat in de wijde omtrek geen dorpjes te bekennen zijn, is er geen strooilicht en zie je de sterren (+Melkweg) beter dan ooit.

Dag 2! 05:00 sochtends tijd om weer te vertrekken! Samen met alle andere groepen vertrokken we (denk in totaal wel 100 mensen). Het eerste halfuur was het nog donker dus was een mooi gezicht, iedereen met een hoofdlampje op. We hadden een 3uur durende klim voor de boeg, we zagen er wel een beetje tegenop. We hadden de avond ervoor ook een ezel kunnen huren, maar dat was natuurlijk toch een beetje voor mietjes, dus niet gedaan. Was niet zo'n slecht idee geweest! Gelukkig was alles in de schaduw, maar zeker wel zwaar. En dat alles voordat we ontbijt kregen. 8:00 bereikte we de top en waren we heel blij, en toch ook wel trots dat we het gehaald hadden. Een high fiveje kon er wel vanaf! Toen op naar het ontbijt in een klein plaatsje en daarna zouden we de rest van de dag nog stoppen bij verschillende dorpjes, naar de hot springs gaan en naar een uitkijkpunt waar je de vulkaan heel goed kon zien. Onze gids moest weg, want hij ging weer met een andere groep een 2daagse trekking doen. Zijn vrouw zou zorgen dat een busje ons zou komen ophalen. We zagen alle andere groepen opgehaald worden en de vrouw van onze gids was alleen maar driftig aan het bellen... Na een uur buiten in de zon gewacht te hebben werden we (we waren nog steeds met z'n zessen) toch wel wat ongeduldig, maar zij kon alleen maar Spaans. Uiteindelijk heeft iemand voor ons vertaald wat ze ons wilde vertellen en bleek het busje kapot te zijn en kon ons niet komen halen....(waarom hadden we niet gewoon bij een andere groep in kunnen stappen?!). Maar we konden met de lokale bus mee naar Chivay. Het was op dat moment 10:30 en die bus zou om 11:30 vertrekken en er 2 uur over doen. Dan maar al wachtend een biertje drinken in een barretje (om half 11 sochtends? Jazeker!). Uiteindelijk kwamen we dus om half 2 aan in Chivay, hier stond ene Nestor ons op te wachten en moesten we hem volgen. We kwamen zowaar aan in een restaurant waar alle andere groepen aan het eten waren en wij konden aanschuiven. Voor ons werd het eten betaald als een soort van tegemoetkoming. We dachten dus dat we vanaf hier weer verder zouden gaan met de rest, maar toen zagen we iedereen weer vertrekken en bleven we weer met z'n zessen over. Er zou voor ons een andere bus komen, dus we liepen weer mee baar buiten.. Het zou een grote bus zijn... Potverdikkie weer diezelfde bus waar we zojuist uitgestapt waren.... Nog 3,5 uur in die lokale warme bus naar Arequipa dus en helemaal niks gezien die dag.... Niet de beste dag!!! Helemaal gesloopt aangekomen in Arequipa had ik gelukkig een andere hostel voor ons geboekt, welke een heerlijk kingsize bed bleek te hebben. Dat konden we wel gebruiken! Eindelijk die wandelschoenen uit en helaas heeft het inlopen in mijn pauze op het werk niet mogen baten, want 3 grote blaren!!

We hadden nog wat geklaagd bij de agency en kregen uiteindelijk €11,25 pp terug... Lijkt weinig, maar de excursie was €48,- pp en ze hadden ons eten ook al betaald. Maar deze dag was zeker wel een baaldag!!

Ajuukes